Jeśli jesteś odpowiedzialny za podejmowanie decyzji w miejscu pracy, masz na swoich barkach dużą odpowiedzialność. Jeden niewłaściwy ruch i może pojawić się ogromny problem, z którym trzeba sobie poradzić.
Nasuwa się więc pytanie - czy decyzje należy podejmować wyłącznie z głową, czy może należy również kierować się sercem lub przeczuciem?
Pod wieloma względami należy kierować się przede wszystkim głową, a w razie wątpliwości pozwolić, aby kierowało nami przeczucie. Podejmowanie decyzji wyłącznie za pomocą serca może często oznaczać, że wybory są oparte na emocjach, a jednocześnie pomijają mocne dowody lub fakty, które powinny być czynnikiem decydującym o podejmowanych decyzjach. Silna osoba podejmująca decyzje biznesowe jest atutem każdej firmy, która chce odnieść sukces i rozwijać się w przyszłości.
Menedżerowie zasiadający w swoich fotelach kierowniczych muszą podejmować decyzje niemal każdego dnia, ale jaki jest najlepszy sposób na podjęcie ważnej decyzji?
- Ustalenie faktów - Nie można nic zrobić, nie znając mocnych podstaw problemu. Nie należy zbytnio koncentrować się na tym, jak coś "czuje się" w danej chwili, ponieważ można to zbadać nieco później. Na tym etapie potrzebne są tylko fakty.
- Zbadaj potencjalne możliwości - Przeprowadź burzę mózgów na temat tego, jak rozwiązać problem lub jakiego wyboru dokonać w ostatecznym rozrachunku. Na tym etapie należy być otwartym na wszystkie opcje i zapisywać wszystko, co przychodzi do głowy.
- Zapytaj o opinie - Dobrym pomysłem jest podzielenie się problemem (w granicach rozsądku) z osobami siedzącymi przy biurkach i sprawdzenie, czy ktoś ma jakieś użyteczne pomysły lub sugestie, które mogą pomóc inaczej spojrzeć na sytuację lub zaproponować lepsze rozwiązanie.
- Przeanalizujzalety i wady każdej z opcji z krótkiej listy - ułóż listę najlepszych rozwiązań i przeanalizuj zalety i wady każdego z nich. Pomoże to w podjęciu najlepszej końcowej decyzja do podjęcia. Można tu również posłuchać głosu serca, ale należy pamiętać, że powinien on wpływać tylko w niewielkim stopniu, a nie całkowicie.
- Podejmij decyzję i trzymaj się jej - Przekaż swoje decyzje przy meblach w sali konferencyjnej tym, którzy muszą je znać, a następnie trzymaj się swojego wyboru. Wahanie się w wyborze to znak, że Twoje umiejętności podejmowania decyzji nie są zbyt silne. Dokonaj wyboru, trzymaj się go i idź dalej. Jeśli na jakimś etapie w przyszłości trzeba będzie go zweryfikować, można to zrobić, a następnie wprowadzić ewentualne zmiany.
Decyzje nie zawsze muszą być podejmowane szybko, a czasami lepiej jest się nie spieszyć i zebrać wszystkie niezbędne dowody przed dokonaniem ostatecznego wyboru. Z naszej listy działań, jakie należy podjąć, wynika, że większość z nich sprowadza się się do logicznych dowodów, jednak, Podczas burzy mózgów można myśleć nieszablonowo i pozwolić sobie na odrobinę kreatywności. W ten sposób kilka kroków później ograniczysz liczbę potencjalnych opcji.
Trafne decyzje są z pewnością jednym z kluczowych czynników sukcesu w biznesie, a podejmowanie takich decyzji jest z pewnością wyzwaniem dla większości menedżerów. Nikt nie rodzi się z umiejętnością podejmowania decyzji na poziomie lasera i jest to coś, co rozwija się z czasem. Nawet wtedy należy rozważyć wszystkie dostępne opcje, zanim podejmie się ostateczną decyzję, i zawsze upewnić się, że dyskutuje się z tymi, których ta decyzja dotyczy. Dokonując wyborów i nie rozmawiając z ludźmi siedzącymi przy biurku, zrażasz ich do siebie i powodujesz spadek morale. A to nigdy nie jest dobra rzecz!
A więc serce czy głowa? Serce lub przeczucie powinny być w niewielkim stopniu brane pod uwagę, ale jeśli chodzi o podejmowanie zdecydowanych decyzji w miejscu pracy, muszą być one w największym stopniu logiczne. Podejmując decyzje pod wpływem kaprysu, dokonujesz złych wyborów. Podejmując decyzje z głową i sercem, odkryjesz, że osiągniesz lepsze wyniki końcowe.